10 таинственных окаменелостей

Když najdeme obvyklé fosílie starých mušlí na pláži, je to velmi snadné zjistit. Existují však fosilie starých živých bytostí, které si uvědomují, což je obtížný úkol i pro odborníky.

Problém spočívá také v tom, že mnohé z nich jsou špatně zachovány nebo se nám dostaly do neúplné podoby. Není divu, že dokud nebudou nalezeny lepší vzorky, zkameněliny dlouho ztracených tvorů se často mýlí s úplně jinými druhy. Zveme vás, abyste se dozvěděli o těchto tajemných skamenelinách, které se v různých časech mylně zamýšlely za tajemné věci.

Amonity se často vyskytují ve fosilních skalách, ale byly již dlouho identifikovány nesprávně. Dokonce i ve starověkém Řecku věřil, že se jedná o rohy beranů. Byli pojmenováni podle egyptského boha Amona, který nosil takové rohy. Ve staré Číně byli povoláni rohové kameny ze stejného důvodu. V Nepálu byly považovány za svaté památky, které zanechal bůh Višnu. Vikingové věřili, že ammonity – posvátné potomstvo hada Jormunganda, se změnily v kámen.

10 tajemných fosílií

Ve středověku v Evropě byli povoláni snakeskin, Bylo to přesvědčeno, že se jedná o fosilizované tělo stočených hadů, které se křesťané stali kameny. Někteří podnikatelé dokonce vyřezali hadí hlavy z fosilie ammonitů a prodávali je jako suvenýry.

Dnes víme, že se jedná pouze o fosilie skořápky podobné těm, které žijí na naší planetě před 400 miliony let a žijí až do smrti dinosaurů. Složitější fosilie nejsou jen skořápky. Můžete se setkat s fosiliemi skořápek, spolu s vyčnívajícími chapadlami a beztvarými hlavami, které se podobají moderním mořským mořům.

2) Zuby ryb

Zkamenělé pozůstatky rybích zubů interpretované v každém směru. Některé starověké ryby měly tvrdé ploché moláry, které jim umožnily rozdrtit skořápky měkkýšů. V Řecku a později v Evropě byly tyto fosilie reprezentovány magickými ozdobami, byly často nazývány toadstones, protože lidé věřili, že se nosili jako ozdoby na hlavách velkými ropuchami. Zuby byly používány k vytváření talismanů, věřilo se jim, že mohou vyléčit epilepsii a otravu.

10 tajemných fosílií

V Japonsku byly zjištěny fosilie plochých zubů žraloků, jako kladiva propadli hrozné monstra Tengu. V Evropě se žraločí zuby zacházelo jako s tvrdými jazyky ďábla.

Teprve v 17. století dánský anatomista Niels Stensen vážně zkoumal tyto fosilie a dospěl k závěru, že většina “diablových jazyků”, které byly nalezeny, byly jen žraločí zuby. Uvědomil si také, že fosilie se v půdě neobjevují spontánně a že se nacházejí vedle pozůstatků starověkých zvířat.

Lepidodendron – Starobylá stromová rostlina s kůrou připomínající borovicový kužel, který již dávno vyhynul. Listy této rostliny vypadaly jako trávní stonky a lepidodendron je blíže k travám než k moderním stromům. Většina ložisek evropského uhlí je zbytky těchto starých rostlin. Fosílie lepidodendronu jsou velmi zajímavé. Dlouhé kmeny stromů byly často zcela konzervovány ve fosilních, výška takového kmene mohla dosáhnout 30 metrů a šířka – asi metr.

10 tajemných fosílií

Na výstavištích 19. století byly tyto fosilie často demonstrovány jako těla šupinatých hadů a draků. Lidé by mohli zaplatit malý poplatek, aby mohli obdivovat staré “monstra” a poslouchat smyšlené příběhy o jejich dramatickém osudu. Také v příbězích mohou být různí křesťanští svatí. Komplexnější fosílie by mohla zahrnovat nejen kmeny, ale také větve, kořeny, listy a hrbolky, což dokazují, že to byly kdysi stromy a ne tajemné pohádkové bytosti.

4) Foraminifera

Na pobřeží Tichého oceánu v jižní části Japonska někdy najdete neobvyklé zrny písku. Mnohé z nich mají formu malých hvězd o velikosti menší než 1 milimetr. Místní legendy říkají, že se jedná o pozůstatky nešťastných dětí z božského spojení dvou hvězd. Tyto “děti” byly zabity, protože padly na Zemi nebo byly zabity mořskými příšery žijícími poblíž pobřeží japonského ostrova Okinawa. Jejich křehké kostry se vrhnou na břeh a to je všechno, co zůstává z chudých tvorů.

10 tajemných fosílií

Ve skutečnosti se jedná o pozůstatky různých forem pozemského života, bytosti podobné amébám, které byly nazývány foraminifera. Tyto stvoření a jejich moderní potomci jsou jednobuněční, kteří si vytvářejí vlastní ochrannou skořápku. Když zemřou, zůstanou jejich jehlicovité skořápky a pokud se podíváte mikroskopem, můžete vidět drobné kamery a struktury ve všech detailech.

5) Protoceratops

Dinosauři zavolali protoceratops byli příbuzní slavnějších triceratops. Šli na čtyři tlapky a byly srovnatelné s velkým psem, i když byly poněkud těžší. Určitě měli velkou lebku s ptákovým zobákem, na jehož zadní straně byla vyvýšenina kostí s otvory.

10 tajemných fosílií

Protoceratops žili ve velkých stádech, takže zanechali mnoho fosilií. Pro mnoho lidí, kteří ještě nebyli obeznámeni s dinosauři, nalezené lebky byly pozůstatky fantastických a podivných tvorů. Kvůli jejich velikosti se věřilo, že protoceratopy jsou malé lvy. Charakteristická vlastnost lebek těchto zvířat však naznačovala, že jsou to lvi se zvlněnými zobáky, jako orli. Nohy zvířat připomínaly víc než drápy orlů a ne tlamy lvů. Lidé si mysleli, že stvoření je směs lva a orla. Zdá se, že legendy o těchto stvořeních se s největší pravděpodobností objevily poté, co lidé našli fosilie protoceratops.

Belemnity jsou zaniklé starověké zvířata, která se podobají moderním chobotnicím. Na rozdíl od kalamáře měli belemníci 10 “paží” stejné délky, které byly pokryty drobnými háčky, a pozoruhodně tito mořští obyvatelé měli kostru. Belemnité žili v dobách dinosaurů a dobře zachovalých ve fosilních skalách.

Nejčastěji se nacházejí fosilizované pozůstatky jejich kostry, které jsou válcovitými předměty se zúženým koncem bez struktur, jako jsou chapadla. Tyto zkamenělé skelety připomínají kulku.

10 tajemných fosílií

V Evropě se věřilo, že se jedná o “hromové šípy” – předměty, které spadly na zem z nebe a vytvářely hromový zvuk, když narazili na povrch země. Byli spojováni s různými božstvy bouřky. Mnoho lidí je drželo v různých částech svých domovů, aby se vzaly blesk. Jiní věřili, že belemnitové jsou příbuzní elfům, ne bohům. Mysleli si, že to jsou prsty elfů. Lidé je používali v různých pověrčivých zdravotních obřadech, například k léčbě hadího kousnutí nebo zbaveni bolesti hlavy. Aplikovali fosílie do postižené oblasti těla a vyslovovaly různé kouzla.

7) Ankisaurs

Ankizurové byli jednou ze skupin raných dinosaurů. Tito býložravci měli dlouhé krky a ocasy a byli příbuzní těch, kteří jsou nám více známí brontosaurs a diplomatů. Ankizureři byli menší než jejich pozdější předkové a nepřesáhli ani 2 metry. Vyvinuli se z dvojčlenných předků a na čtyřech nohách zcela neseděli, ačkoli jejich přední tlapky byly dobře přizpůsobeny pro pohyb. Vylezli na zadní nohy, když to bylo nutné, a použili přední tlapky, aby něco uchopili.

10 tajemných fosílií

Ankizaurové vzbuzovali zvláštní zájem, protože zpočátku byli nesprávně identifikováni. Byli zmateni se stvořením, které se zdálo být nejméně jako dinosaurus: s lidskou bytostí. Zvláštní, ale dlouhý krk a ocas, tělo jako ještěrka, lebka jako plaz a další rysy jsou jednoduše ignorovány! Pouze skutečnost, že stvoření bylo velikostí člověka, pomohlo všem věřit, že to jsou pozůstatky našeho předka.

Poté, co se několik desítek let objevilo několik dalších fosilních bytostí, bylo vynalezeno jméno “dinosaurus” a lidé si uvědomili, že to nejsou vůbec fosilie, ale plazi. Skutečnost, že můžete zmást ještěrku s mužem, říká, jak se lidé mohou mýlit.

Před několika tisíci lety se na ledové zemi potulovali mastodoni a mamutí. Vypadali jako sloni, ale měli teplou srst a kly dlouhé několik metrů. Hromadné zmizení druhů, změna klimatu a lov vedly k jejich zmizení. Stejně jako moderní sloni měli tato zvířata v kufru silné svaly, které byly silnější než jiné svaly těla.

10 tajemných fosílií

Kufr mamutů a mastodonů vyžadoval, aby uprostřed lebky zvířete bylo otevřeno. Moderní sloni mají stejnou funkci. Lidé, kteří žijí v oblastech, kde žijí sloni, často viděli lebky zvířat, takže tuto funkci zná. Jiní, kteří našli lebky starých příbuzných slonů s obřími otvory uprostřed, si představovali toto stvoření jako obrovský humanoidní obor s jedním očním objímkem. Legenda o Cyclopsu se zdá být zakořeněna ve dnech, kdy lidé našli lebky starých zvířat mimo Afriku.

9) Mořští ježci

Mořští ježci jsou trnité tvory kulatého tvaru, fosilie, které se obvykle nacházejí mimo pobřeží. Patří do skupiny zvířat nazvaných ostnokožce. Tyto stvoření žijí na naší planetě po stovky milionů let a jejich vzdálenější předkové zanechali masu fosilií. Ačkoli starobylé mořské ježovky mají hodně společného s moderními druhy, jejich fosilie jsou již dlouho vzaty pro jiné bytosti.

10 tajemných fosílií

V Anglii bylo věřeno, že jde o nadpřirozené koruny, bochníky posvátného chleba nebo magické hadové vejce. V Dánsku to bylo věřil, že to byly “bouřky” kameny: to bylo věřil, že oni začali uvolňovat vlhkost před bouřkami, který pomohl lidem předpovídat nepříjemné počasí.

Pět řádků, které byly nalezeny na fosiliích mnoha mořských ježků, bylo považováno za dobré znamení, v Indii byly uloženy jako talismany štěstí. Kouzelné síly spojené s mořskými ježkovci odrážejí, jak každá kultura interpretovala je. Bylo věřeno, že dokážou vykrátit hadovu skus, pomohli připravit chléb, chránili před bouří a přinesli štěstí.

10) Hominidy

Mnozí příbuzní člověka – opice – levice fosilie po sobě. Tyto fosilie jsou často nesprávně vykládány dříve, než lidé začali přemýšlet o vývoji člověka. Fosílie, které byly nalezeny v Evropě a Americe, někdy “dokázaly” existenci různých mýtických znaků, zmíněných ve stejné Bibliě, například obrů nebo démonů. Jiní říkali, že tito byli předkové opic, ačkoli moderní opice mají velmi odlišné vlastnosti.

10 tajemných fosílií

Někteří věří, že tyto kostry patří mimozemšťanům, a nikoliv vírům. Zdá se, že nalezené fosilie v Asii inspirovaly lidi k vytvoření legend o yeti. Někteří věří, že někteří hominidové mohou koexistovat s člověkem, takže tvůrci legend nebyli inspirováni svými fosiliemi, ale těmito živými bytostmi.